søndag den 19. juni 2016

Fri fra mit barn, ja tak

Man må ikke sige, at man holder fri fra sit barn, så løfter nogen pegefingeren. Man elsker sit barn ubetinget, men jeg er ikke enig i at man SKAL elske at være sammen med sit barn altid altid altid. Ingen kan jo holde ud at tilbringe samtlige timer i døgnet med et andet menneske, det samme menneske?

I parforhold er det, så vidt jeg ved, også et ret almindeligt råd, at lave ting hver for sig, hvorfra man bringer ny energi med sig ind i forholdet. Dyrke egne interesser. Jeg vil også dyrke egne interesser! Jeg kan omformulere mig til det mindre provokerende ønske om tid med mig selv, gør det en forskel? Så holder jeg mig på min egen tallerken.. der kan jeg faktisk bedst lide at befinde mig!

En god weekend med mig selv, kunne se sådan her ud: Jeg bruger en hel dag på at lege med min symaskine, prøver mere end et sæt tøj inden jeg skal ud af døren, cykler gennem byen og ser på månen der næsten er fuld, drikker øl på en bænk i sommernatten med en masse dejlige mennesker rundt om mig, danser op ad trapperne når jeg kommer hjem, sover til jeg vågner af mig selv, spiser morgenmad i sengen mens jeg køber sære ting på ebay, siger ja til ikke på forhånd planlagt aftale med veninde der inviterer mig med på marked, fikser hele min lejlighed på en gang og på ingen tid, kommer til tiden til min aftale, køber ufattelig meget brugt tøj med farver og glimmer på føromtalte marked, har tid til at sidde på en bænk og glæde mig til at se min dreng igen.

Det absolut største at kunne give min dreng, er netop den reneste kærlighed jeg har til ham, når vi ses igen efter et døgn. Jeg har noget at give, fordi jeg igen har opdaget at jeg er derinde et sted. Jeg tror ikke det er nødvendigt, at man elsker sig selv, for at man kan elske andre. Men jeg er overbevist om, at kærlighed er en sær størrelse, der sprøjter ud fra den allerede eksisterende kærlighed og smitter dem der er inden for rækkevidde. Jo mere kærlighed der er, des mere vil der komme. Kærligheden til sig selv tæller også med i det samlede regnskab. Ved at have tid med mig selv, fri fra mit barn, kan jeg synke ned i mig selv og mærke at hun er sgu egentlig ok.

Det har været en god weekend.

Herfra kan jeg i det næste stykke tid gå og nyse ud over min dreng med alt den kærlighed, der er dukket op, og vi kan smitte hinanden igen og igen.

2 kommentarer:

  1. Det forstår jeg, som er mormor og farmor til skønne unger - i vores familie er det win win win, når forældrene gerne vil have alenetid :)

    SvarSlet
  2. Helt enig med dig! :) Alenetid er også vigtigt for at kunne 'lade op' engang imellem :)

    SvarSlet