mandag den 17. februar 2014

DIY // Hæklet Dukke



Så fik jeg endelig lagt sidste hånd på opskriften af den hæklede dukke. Jeg har endnu ikke besluttet mig for navn, selvom i var virkelig gode til at komme med forslag! Måske Asle selv skal give ham et navn... Hvis i hækler en dukke ud fra min opskrift, så smid en kommentar og jeg linker til jer. Tak til By Rogilds og Masbæk.

Jeg har brugt 8/4 bomuldsgarn og hæklenål str 3,5, og hækler kun igennem yderste løkke. Ved omgangs-farveskift bruger jeg denne metode, så overgangen ikke bliver synlig. Til farveskift i mønsteret bruger jeg hårdt farveskift, dvs første gennemtrækning i farve og anden gennemtrækning i ny farve.

Opskrift
Der startes oppefra
8 m i mr (8)
1. tag ud i alle masker (16)
2. tag ud i hver anden maske (24)
3. tag ud i hver 3. maske (32)
4. tag ud i hver 4. maske (40)
5. tag ud i hver 5. maske (48)
6. tag ud i første maske, 5 fm, tag ud, 17 fm, tag ud, 5 fm, tag ud, 17 fm (52)
7. tag ud i første maske, 6 fm, tag ud, 18 fm, tag ud, 6 fm, tag ud, 18 fm (56)
8. tag ud i første maske, 7 fm, tag ud, 19 fm, tag ud, 7 fm, tag ud, 19 fm (60)
9. tag ud i første m, 8 fm, tag ud, 20 fm, tag ud, 8 fm, tag ud, 20 fm (64)
10. tag ud i første m, 9 fm, tag ud, 21 fm, tag ud, 9 fm, tag ud, 21 fm (68)
11. tag ud i første m, 10 fm, tag ud, 22 fm, tag ud, 10 fm, tag ud, 22 fm (72)
12.  tag ud i første m, 11 fm, tag ud, 23 fm, tag ud, 11 fm, tag ud, 23 fm (76)
13.  tag ud i første m, 12 fm, tag ud, 24 fm, tag ud, 12 fm, tag ud, 24 fm (80)
14. tag ud i første m, 13 fm, tag ud, 25 fm, tag ud, 13 fm, tag ud, 25 fm (84)
15. tag ud i første m, 14 fm, tag ud, 26 fm, tag ud, 14 fm, tag ud, 26 fm (88)
16. tag ud i første m, 15 fm, tag ud, 27 fm, tag ud, 15 fm, tag ud, 27 fm (92)
17. tag ud i første m, 16 fm, tag ud, 28 fm, tag ud, 16 fm, tag ud, 28 fm (96)
tæl efter at du har nøjagtig 96 masker og ikke har lavet nogle fejl. Det er nemlig vigtigt af hensyn til mønsteret længere ned, og hvis der skal laves f.eks. en ekstra udtagning, så er det pænest at det gøres nu. Har du for mange masker, så gå tilbage og lav en udtagning mindre i omgang 17.
18-26. 1 fm i alle m (96)
27. skift farve til baggrundsfarven som jeg herefter kalder farve 1 (her grøn), og lav en ensfarvet omg (96)
28. *1 fm i farve 2 (her mint), 7 fm i farve 1* gentag 12 gange (hårdt farveskift, når der skiftes farve). Garnet af farve 2 hækler jeg med ind i maskerne, så snoren ikke hænger løst på bagsiden, og man risikerer at det strammes for meget, så der bliver strukket i det færdige arbejde. (96)
29. *2 fm i farve 2, 6 fm i farve 1* gentag 12 gange (96)
30. *3 fm i farve 2, 5 fm i farve 1* gentag 12 gange (96)
31. *4 fm i farve 2, 4 fm i farve 1* gentag 12 gange (96)
32. *5 fm i farve 2, 3 fm i farve 1* gentag 12 gange (96)
33. *6 fm i farve 2, 2 fm i farve 1* gentag 12 gange (96)
34. *7 fm i farve 2, 1 fm i farve 1* gentag 12 gange (96)
lav nu 7 fm i farve 1 (omgangen forskydes med disse 7 masker)
35.-41. gentag omg. 28-34
lav igen 7 fm i farve 1 og gentag endnu engang omg. 28-34. i den sidste maske laves et farveskift med usynlig overgang. Herefter hækles i farve 1.



Det første ben
Nu skal benene laves, og der fortsættes med 24 fm, 16 lm. spring 47 m over, 24 fm. (64) Se billedet herover.
10 omgange med fastmasker og i sidste maske laves farveskift med  usynlig overgang. skift til beige.
1 omgang fm (64)
*tag ind, 6 fm* gentag 8 gange (56)
*tag ind, 5 fm* gentag 8 gange (48)
*tag ind, 4 fm* gentag 8 gange (40)
*tag ind, 3 fm* gentag 8 gange (32)
*tag ind. 2 fm* gentag 8 gange (24)
*tag ind, 1 fm* gentag 8 gange (16)
taf ind 8 gange (8), luk af og hæft ende






Det andet ben
Start med at stikke nålen igennem som på billedet ovenfor, og herfra hækler du bare 11 omgange fastmasker rundt i farve 1.
Ansigtet broderes på.
Dukken fyldes.
Hvorefter du laver farveskift og indtagning som ved første ben.


Øre
Magisk ring med 6 masker (6)
1. tag ud i alle masker (12)
2. tag ud i hver anden maske (18)
3. - 5. omgang, 1 fm i hver m.
luk af og klip snoren af, så der er et langt stykke til at montere med. Sy ørerne fast på dukken.


Øjnene kan du enten brodere på, hækle, bruge sikkerhedsøjne eller som jeg klippe to cirkler i filt.

22 kommentarer:

  1. Hvor er den bare fin. Det kan være jeg skal gå i gang nu, så jeg kan nå min nevøs fødselsdag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, du må se at komme igang ;-) Den vil da helt sikkert bringe glæde hos nævøen!

      Slet
  2. Han er virkelig sød, tak for opskriften :)

    SvarSlet
  3. Godaften!

    Hvor er den blevet fin, den ligner en Jokum:-)
    Men jo du må hellere lade Asle navngive den.
    Jeg gemmer lige opskriften til en stund med mere overskud, så skal han prøves af:-) Tak!

    Tina
    http://www.mariahoffbeck.blogspot.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var også et godt bud! Håber der snart kommer overskud, så du kan få hæklet. Vil glæde mig til at se hvordan din ender med at se ud. mvh Marie

      Slet
  4. Den er rigtig fin. Minder en smule om Asli Sørups skaldepander.
    Tak for opskriften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jannie. Ja jeg har godt set hendes Skaldepander, fuld af sjove detaljer!

      Slet
  5. Hvor er han fin :) .. lige et spørgsmål; hvor meget garn har du brugt af hver.farve?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie :-)
      Jeg er ikke helt sikker, da jeg har brugt af nogle nøgler der var brugt af i forvejen. Så det skulle være nok med et nøgle i hver farve, hvis du skal ud og købe.

      Slet
  6. Hvad er et udsynligt farveskift i forhold til det hårde farveskift? :)

    /Line

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Line :-) Jeg linker øverst i teksten. Du får lige linket her også ;-)

      http://needlenoodles.com/home/?q=node/139

      Usynligt farveskift benyttes for enden af hver omgang, jeg håber det giver mening hvorfor hvis du kigger i linket. Ellers skriv igen, jeg tænker bare der ikke er grund til at forklare det her, når det er så godt beskrevet der ;-)

      Slet
  7. hejsa
    er ikke helt med på hvad du mener med at hækle i yderste løkke.
    mvh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda. I en fastmaske er der to løkker, ved "normale" fastmasker hækler man igennem begge løkker, hvilket giver et strammere resultat. Jeg har ikke forsøgt at hækle opskriften igennem, hvor jeg har hæklet igennem begge løkker. Jeg vil tro han bliver mindre og mere firkantet, fordi rundingerne bliver mere stive.

      Slet
    2. Hej Marie
      Betyder det så at du hækler i den løkke, der er længst væk fra dig, altså bagerste løkke?
      Dukke er så fantastisk :-)

      Slet
    3. Nej, den forreste, der er tættest på dig :-)

      Slet
  8. Hej Marie.
    Har lånt lidt af din opskrift. Den er bare super nuttet. Har linket til opskriften på min blog.
    http://masbaek.blogspot.dk/2014/09/super-asle.html

    SvarSlet
  9. Hejsa.
    Her er min version af din dukke :-)
    http://madebyrogilds.wordpress.com/2014/10/16/dukken-dirch/
    Mange tak for en skøn DIY ;-)
    Hilsen Christina

    SvarSlet
  10. Hejs.
    Her er min version af dukken http://madebyrogilds.wordpress.com/2014/10/16/dukken-dirch/
    Tak for en skøn DIY ;-)
    Hilsen Christina

    SvarSlet
  11. Hej jeg er blevet spurgt om jeg vil lave et diy opslag til Århus panorama. Jeg har hæklet den lille fyr her, godt nok stribet. Jeg syntes det kunne være sjov at lave ham til magasinet, så jeg vil hører om det er ok, at låne opskriften, hvis jeg skriver den kommer herfa dig af?
    Mvh. Jette

    SvarSlet