lørdag den 28. september 2013

DIY Twist Nederdel // Opdateret

Som jeg har sladret om på min facebookside, har jeg lavet en opdateret udgave af min DIY guide til den draperede twist nederdel ala Alexander Wang, inspireret af jeres kommentarer og erfaringer. Der er derfor blevet rettet lidt i målene og beskrivelserne.

Hvis du lavet noget ud fra min guide, så smid en kommentar, så linker jeg til dig. Se nederdele lavet ud fra min guide hos Binemor til sig selv og datterenSofie fra HyggefabrikkenVinger af TylFra hoved til Pen, Mere Maria, Carla og Krudtuglen, Charlotte, Oh so Nanna, Miss BernieBirdie NamnamMoster Marie, Hottentotten, Rydding i Sysakene og By Spangen.

Materialer
Ca. 1 m jersey stof med stretch, det skal ikke være for tykt, da det så bliver svært at bevæge sig i nederdelen.
Bred sort elastik f.eks. 4 cm, længde der passer til din talje.

Fremgangsmåde
Tjek hvilken vej stoffet strækker. Der skal være stræk i den retning, der skal rundt om numsen, jeg kalder det den vandrette led. Nogle stoftyper har stretch i begge retninger.

Mål dit hoftemål på det bredeste sted, det svarer til længden på den vandrette led
Klip stoffet og zigzag hele vejen rundt, hvis ikke du bruger overlocker.

Fold stoffet på midten ret mod ret, og sæt nåle i hele vejen og sy sammen.

Hop ind i røret, der stadig vender med vrangen udad.

Nu skal twistet laves
1. twist stoffet, ved at forskyde det ca. 30 cm.
2. hold fast på stoffet det nye sted.
3. træk stoffet op til taljen, det er nu retsiden der vender udad.
4. sæt nåle i kanten mellem de to lag stof for at holde twistet fast. Sy herefter med en stræksøm.

Sy elastikken sammen til en cirkel, sæt den fast i åbningen med masser af nåle og sy fast med en stræksøm. Jeg glemte dog at tage et billede af det, men her er den færdige nederdel.

Modifikation til Graviditetsnederdel
Lav den lodrette led ca. 30 cm længere, så nederdelen bliver længere, og kan sættes op over maven.
Lav den vandrette led efter målet på maven, hvis det er større end hoftemålet, og lav den ikke for stram, så der er plads til at vokse i den.
Lav elastikken løsere, så den kan passe til at sidde over maven.
Sørg for at det stof du benytter er ret tyndt og elastisk.

30 kommentarer:

  1. Tak Marie. Skøn DIY, det må prøves

    SvarSlet
    Svar
    1. Så lidt ;-) Det er i hvert fald super nemt!

      Slet
  2. Hvor er det fedt det stof, du bruger i den opdaterede version her. Hvor har du købt det henne?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej AB. Jeg er også helt vild med det :-) Det er købt i stof og stil i odense, jeg kunne dog ikke lige finde det på deres hjemmeside, så kan ikke fortælle dig hvad det hedder. Håber du finder det!
      mvh Marie

      Slet
    2. Tusind tak for svar! Vi har en S&S i Roskilde. Må vist lige en tur forbi i morgen :-)

      Slet
    3. Du må meget gerne melde tilbage hvis du finder stoffet der .-)

      Slet
  3. Super DIY takker. Jeg har et langt sort rør nederdel, som jeg vil lave om til din version ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Så skulle det jo være endnu hurtigere :-) Det er altså også fedt, når man kan pifte noget af sit gamle tøj op. Genbrug rocker!

      Slet
  4. Du er så sej Marie, jeg må prøve igen, min første er ikke blevet sådan for alvor god :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Så håber jeg det hjælper med de ændringer jeg har lavet. Hvad var der "galt" med den anden du lavede?

      Slet
  5. Jeg har syet 3 efter din DIY. To til mig selv og en til min mor og det er altså et hit også til min mor. Dog i en lidt længere udgave.

    Jeg har ikke lagt nogle billede på min blog (endnu).

    Hilsen Line / enjoybeingduen.blogspot.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Kom endelig med billeder! Denne model er kortere end den tidligere DIY (der stadig ligger på bloggen). Det gode ved den gamle model er, at man kan trække den op så den rynker mere i stoffet, men det kan også gøre den sværere at bevæge sig i. Men uanset hvad afhænger det meget af materialet. Godt at høre, at i har været glade for dem!

      Slet
  6. Neej jeg må da straks lave graviditetsmodellen også! :D

    //Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Du må meget gerne lige melde tilbage til mig hvis du får lavet en, og fortælle om de mål jeg har lavet også passer på dig. Jeg nåede jo altid at blive så stor...

      Slet
    2. Sen tilbagemelding, men jeg nåede aldrig få den lavet. Det må blive næste gang :)

      // Charlotte

      Slet
  7. Hvor er den bare fed og ser super nem ud at lave, den skal jeg helt sikker prøve :)

    /Anja

    SvarSlet
  8. Marie, hvad er det for en åbning elastikken skal sættes i? Er det den samme som fra din første DIY.

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Stine. Jeg har bare syet elastikken fast udenpå, så den er synlig. Hvis du kigger efter på det øverste billede kan du se den, selvom jeg har sort bluse på også.

      Slet
  9. Hej Marie, jeg har henvist til din DIY på min blog, tak for opskriften: http://www.missberniedk.blogspot.dk/2013/11/gaet-al-for-lang-tid.html

    SvarSlet
  10. Tusinde tak for en rigtig god DIY! Jeg har lavet min første nederdel efter din opskrift, og jeg har helt sikkert planer om flere. (Håber at det er ok at jeg har linket til din DIY)

    SvarSlet
  11. Hej Marie.
    Ja, jeg har selvfølgelig også været i gang med din fine nederdel - og glæder mig til at sy endnu flere! http://moster-marie.blogspot.dk/2014/02/den-nemmeste-nederdel.html

    SvarSlet
    Svar
    1. Så har jeg også linket til dig her ;-) Fedt stof du har brugt!

      Slet
  12. Hej Marie - Jeg er blevet helt pjattet med din nederdel, den er bare så fed!!
    http://byspangen.blogspot.dk/2014/02/nederdel-til-mig-selv-skirt-for-myself.html?m=1

    SvarSlet
    Svar
    1. Selvom jeg har glemt at svare på din kommentar her, så er det altså lang tid siden jeg fik linket til dig ;-)

      Slet
  13. Så har jeg også været igang med udgangspunkt i din diy.
    Du kan se resultatet på min blog, www.hotten-totten.blogspot.dk
    Hilsen
    karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Så fin og sommerlig! ;.) Du må meget gerne linke her til den nye udgave af min DIY, og skrive at det er min blog du har opskriften fra. Der er linket til dig nu, så andre kan se din udgave og blive inspirerede. Hav en dejlig dag!

      Slet
  14. 1000 tak for en skøn DIY jeg har idag fået lavet hele 2 twist nederdele ;-) jeg har linket til dig på min blog :-) Hav en dejlig dag.
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
  15. Hej Marie.
    Jeg har lavet hele 2 dejlige nederdele efter denne DIY og er bare super glade for dem. Har allerede planer om at lave 2 mere, men tror de bliver med skjult elastik som i den første DIY. Jeg har linket til din nye DIY :-) tak for en nem og super DIY
    kh
    Lisbeth

    SvarSlet
  16. Det er virkelig en god og nem vejledning :)
    Jeg har prøvet at lave en i jersey. Den sidder skønt...
    Du kan se den her www.denlillehygge.blogspot.dk
    Tak for super inspiration :)

    Tina

    SvarSlet