onsdag den 28. august 2013

DIY // Aktivitetspude

Hvis du syr en pude ud fra opskriften, så vil jeg bede dig linke tilbage til opskriften, og giv mig besked, så linker jeg tilbage til dig.

Da jeg først viste aktivitetspuden, var der efterspørgsel på en DIY, så her kommer den.
Aktivitetspuden er lavet som et ligge-på-maven alternativ til aktivitetstæppet, hvor det sjove ofte er over hovedet på babyen. Herhjemme har det været et hit, og vi har den også tit med i barnevognen, på puslepladsen, og han får den også nogle gange med i seng, fordi han godt kan lide at ligge og gribe ud efter forskellige ting når han er lige ved at falde i søvn.

Der er masser af stropper og ringe hvori der kan hæftes andet legetøj. Der kan evt også monteres en strop med trykknap hvis det passer bedre til den type legetøj man har.

MATERIALER
Stof til betrækket
Stofrester til strimler og lapper
Pyntebånd
Ring i plastik eller træ
Skum (købt i Jysk til 130 kr for 80x200 cm)
Cellofan/Plastik til at give knitrelyd

FREMGANGSMÅDE
Klip et stykke skum på ca. 50x20 cm.
Klip stof i baggrundsfarven på 58x35
Klip små strimler af reststof i forskellige mønstre og farver. F.eks. på 10x8 cm, 25x6 cm, 13x21 cm og 32x16 cm.

Sy strimler og lapper sammen på forskellige måder. Jeg viser et par eksempler her.
Stop med knitrelyd og ring
1 - træk cellofan igennem stroppen. f.eks. med en stor sikkerhedsnål.
2 - sy enderne sammen.
3 - klip det overskydende cellofan af.
4 - før en ring igennem stroppen og sy enderne sammen.
Placer stropper, lapper og bånd på baggrundsstoffet.
Sy betrækket sammen ret mod ret og lad den ene side være åben. Vend betrækket.
Fyld skumstykket ind i betrækket. Det skal foldes som et V, så den færdige pude bliver trekantet, ved at benene i V'et spænder stoffet ud. Spidsen af V'et skal derfor være langs kanten med påsyede lapper.

Sy nu den sidste side sammen. Og Bum, så har du et stk. hjemmelavet aktivitetspude, og det bliver forhåbentligt lidt sjovere for baby at ligge på mavsen.

Opskriften er kun til privat brug og må ikke sælges. Det er ikke tilladte at udgive mønsteret uden min tilladelse, ej heller at sælge produkter lavet ud fra mønsteret.

4 kommentarer:

  1. Sikke en fantastisk ide! Hvor har du købt ringene henne? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. jeg vil anbefale dig at bruge noget fra andet legetøj, så det er beregnet til baby-brug, da det er meningen den skal i munden :-)

      Slet
  2. Hej Marie, jeg svarer lige her ang. Lindex. Jeg synes det er almindelige størrelser, men deres linje med littlephant er større i det.

    Meget fin pude, du er så skide god til at være kreativ! Wish it was me

    SvarSlet
    Svar
    1. Du må bare igang med symaskinen til lille Alvin :-) Det her er et meget nemt projekt! og tak for svar ang. lindex. skal snart til sverige så skal jeg helt sikkert forbi!

      Slet