lørdag den 18. maj 2013

Retro sengetøj

Jeg har syet to dynebetræk str. baby. Det blomstrede stof er et gammelt dynebetræk, jeg købte i en genbrug for over 10 år siden - dengang der ikke var mange andre end mig, der syntes at gammelt retro sengetøj var værd at gemme på. I hvert fald ikke i Holbæk, hvor jeg boede dengang.

De er syet efter samme model som de andre dynebetræk jeg har lavet, bortset fra at der er trykknapper i stedet for lynlås. Jeg er altså blevet lidt tosset med trykknapper!

Det ene betræk har blåt ternet stof på bagsiden, grøn tittekant og pyntebånd i blå og grønne nuancer.


Det andet betræk har lysegrå bagside, mørkegrå tittekant og pyntebånd i blåt og gråt.

Hvilket betræk synes i bedst om?

17 kommentarer:

  1. De er super fine begge to, men den med de blå tern er min favorit! Ville ønske jeg selv havde sådan noget stof og kunne sy så fint...

    SvarSlet
  2. Det med de blå tern er virkelig fint! Er vild med ternet sengetøj, og den grønne tittekant er så fin i farven (hvor er den fra?)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har selv lavet tittekanten ud af skråbånd. Jeg tror det er købt i stof2000. Jeg er begyndt at bruge garnrester når jeg laver tittekanter, det er rigtig let at arbejde med, og man kan jo ikke rigtig bruge en rest på 5 meter garn til særlig meget andet.

      Slet
  3. Jeg synes det er svært at vælge. De er rigtig flotte begge to synes jeg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Sine :-) Man behøver heller ikke vælge jo, man må godt synes om begge!

      Slet
  4. Virkelig fint. Jeg er klart forelsket i det med grå bagside;)
    Hilsen fra
    Sanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var også den jeg lavede først, og den passer bedst ind i "kollektionen" af babysager jeg har syet til Sigge.

      Slet
  5. Hvor er de fine! Hvis jeg skulle vælge, ville jeg sige jeg bedst kan li' det med den ternede bagside. Pyntebåndene er så fin - det samme er retrostoffet.

    SvarSlet
  6. Super flotte er vilde med dem allesammen

    SvarSlet
  7. Orv, det er flot, og sikke nogle lækre detaljer

    SvarSlet
  8. De er begge super fine... Kan godt lige dine små pyntebånds dimser, især fordi små fingre alligevel på magisk vis altid finder et mærke at rører ved. Man kan lige så godt gøre det nemt.

    SvarSlet
  9. Hvor er de pæne, begge to... Vælge?! Umuligt :)
    Jeg har selv syet mine første sæt sengetøj for nyligt, men har endnu ikke sat lukning i, er ret vild med dine trykknapper, hvor har du fundet dem?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Trine. De er fra en lille stof- og symaskinebutik på amagerbrogade, kan ikke huske hvad den hedder. jeg fandt nogle sorte hos stof og stil der også var ret fine, men ellers er det bare de almindelige/kedelige sølvfarvede jeg er stødt på. Tænker at man kan finde en masse sjove på nettet, og det er planen er jeg skal igang med at lede efter det når tiden igen byder sig.

      Slet
    2. Uh, det der med den berømte tid. Jeg må prøve at finde lidt af den og google rundt. Fint er dit sengetøj i hvert fald :)

      Slet
  10. Det er virkelig fint. Elsker dine detaljer med de små bånd du har smidt på :)
    Min kæreste syr også selv, og det er fedt når det er retro :)

    SvarSlet
  11. Hejsa
    Rigtig fint sengetøj :-)
    Vil du forklare, hvordan du har gjort med trykknapperne? Jeg har brugt den samme guide som dig (lalaril), men vil hellere have trykknapper i stedet for lynlås. Kan dog ikke helt regne ud, hvordan man laver det, så det bliver pænt :-)
    Jeg er mest bekymret for, at tittekanten jo kun sidder fast på den ene side, og hvordan det så kommer til at se ud med trykknapper...
    Det blev lidt langt - beklager :-)
    Kh Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie. Jeg tror det hedder en kuvertlukning, hvor der er syet to stykker stof på som bagside, der overlapper en smule. Jeg har så sat trykknapperne i overlapningen. Giver det mening?

      Slet