lørdag den 23. marts 2013

DIY // hæklet barnevognskæde





Hvis du bruger min guide, så læg endelig en kommentar, så jeg kan linke til dig :-) Se blandt andet en udgave hos Annemoneliv og hos Simone fra Tykt og Tyndt.


Materialer
Hæklenål fx str. 2 eller 3,5 (du kan sagtens bruge de størrelser du nu lige har liggende, så skal der muligvis bare ændres i antallet af rækker).
Garn i 5 farver. Jeg har brugt lidt forskellige garntyper, som jeg lige havde liggende i str. 2,5-4. 
Dukkefyld, vat eller kugler til at fylde boldene ud med. Jeg har brugt Styropkugler fra Søstrene Grene.
Stoppenål til at hæfte enderne.

Fremgangsmåde
Hækl 5 stk bolde efter en af følgende opskrifter:

Jeg har skrevet et par opskrifter ned på kuglerne, så de passer til de nævnte fyldkugler, men du kan sagtens bruge andre typer garn og hæklenål, så må du bare selv eksperimentere lidt med hvor mange rækker og udtagninger der skal laves, for at det kommer til at passe.

Lille kugle
Passer til styropkugle str 2,5 cm i diameter til 8,80 for 20 stk i søstrene grene.
Den hæklede kugle har en diameter på ca. 3 cm.


Hæklenål - 3,5
Garn - 4 enkelt eller 2,5-3 dobbelt
Start med en magisk ring på 6 m, se denne guide.
1.omg. 2fm i hver m (12)
2.omg. 2fm, 1 fm i næste m, gentag 6 gange(18)
3.-5. omg. i fm i hver maske (18)
6. omg. 1 m tag ind, 1 fm, gentag 6 gange (12)
7. omg. 6 m tag ind (6)
1 km, 15 lm, luk af



Hæklenål - 3,5
Garn 3 enkelt (f.eks. Søstrene Grenes)
Start med en magisk ring på 6 m, se denne guide.
1.omg. 2fm i hver m (12)
2.omg. 2fm, 1 fm i næste m, gentag 6 gange(18)
3.omg. 2fm, 1 fm i næste 2 m, gentag 6 gange (24)
4.-5 omg 1 fm i hver m (24)
6.omg 1 m tag ind, 1 fm i næste 2 m, gentag 6 gange (18)
7. omg 1 m tag ind, 1 fm i næste m, gentag 6 gange (12)
8. omg 1 m tag ind i hver m (6)
1 km, 15 lm, luk af

Stor kugle
Passer til styropkugle str. 3,5 cm i diameter til 8,80 for 10 stk i søstrene grene.
Den hæklede kugle har en diameter på ca. 4 cm


Hæklenål 3,5
Garn - 4 enkeltgarn eller 2,5-3 dobbeltgarn
Start med en magisk ring på 6 m, se denne guide.
1.omg. 2fm i hver m (12)
2.omg. 2fm, 1 fm i næste m, gentag 6 gange(18)
3.omg. 2fm, 1 fm i de næste 2 masker, gentag 6 gange (24)

4.-6.omg. 1fm i hver maske (24)
7. omg. 1 m tag ind, 1 fm i næste 2 masker (18)
8. omg 1 m tag ind, 1 fm i næste maske (12)
9. omg. 1 m tag ind hele vejen rundt (6)
1 km, hækl 15 luftmasker, luk af.



Hæklenål - 3,5
Garn - 3 enkeltgarn (fx fra Søstrene Grene)
Start med en magisk ring på 6 m, se denne guide.
1.omg. 2fm i hver m (12)
2.omg. 2fm, 1 fm i næste m, gentag 6 gange(18)
3.omg. 2fm, 1 fm i de næste 2 masker, gentag 6 gange (24)
4.omg 2 fm, 1 fm i næste 3 masker, gentag 6 gagen (30)
5.-7. omg 1 fm i hver m (30)
8.omg 1 m tag ind, 1 fm i næste 2 masker (24)
9.omg 1 m tag ind, 1 fm i næste 2 masker (18)

10. omg 1 m tag ind, 1 fm i næste maske (12)

11. omg. 1 m tag ind vejen rundt (6)
1 km, hækl 15 luftmasker, luk af.


Hæklenål - 2
Garn 2,5-3,5 enkeltgarn
Start med en magisk ring på 6 m, se denne guide.
1.omg. 2fm i hver m (12)
2.omg. 2fm, 1 fm i næste m, gentag 6 gange(18)
3.omg. 2fm, 1 fm i de næste 2 masker, gentag 6 gange (24)

4.omg. 2 fm, 1 fm i de næste 3 masker, gentag 6 gange (30)
5.omg. 2 fm, 1 fm i de næste 4 masker, gentag 6 gange (36)
6.-9.omg 1 fm i hver maske (36)
10.omg. 1 m tag ind, 4 fm, gentag 6 gange (30)
11. omg. 1 m tag ind, 3 fm, gentag 6 gange (24)
12. omg. 1 m tag ind, 2 fm, gentag 6 gange (18)
13. omg. 1 m tag ind, 1 fm gentag 6 gange (12)
14. omg. 1 m tag ind hele vejen rundt (6)
1 km, 18 lm luk af

Brug den ekstra hale af garn til at sy stroppen fast på kuglen og til at lukke hullet. Hæft ende.


Hæklet kæde
Længden skal varieres efter barnevognens bredde, denne passer til en barnevogn med en kaleche på ca. 47 cm. Garntykkelse 4, hæklenål 3,5 enkeltgarn.

1. rk. Start med at hækle en kæde af 100 km

2. rk. spring første m over når du vender, 1 fm i næste 23 m, *1 lm. Placer stroppen fra en af kuglerne mellem lm og rk 1, så du hækler rundt om stroppen. spring 1m over, 1 fm i næste 12 m.* gentag 5 gange, den sidste gang hækler du dog 23 m i stedet for 12. luk af.


Kæde med træperler



materialer
5 hæklede kugler efter ovenstående opskrift.
træperler på 7 mm til de små hæklede kugler og 10 mm til de store hæklede kugler.
elastiksnor på 1 mm
stoppenål der passer til at du kan tråde den med elastiksnoren og stadig få den igennem hullet på perlerne. Jeg bruger 2 nåle, en til hver ende af elastikken.
2 stk seleclips
saks og målebånd

klip et stykke elstiksnor, der er dobbelt så lang som den længden på den færdige kæde + ca. 20 cm så du har lidt ekstra at arbejde med og kan klippe enden af, når den bliver flosset undervejs.


Sæt elastikken på den ene seleclips som på billedet herunder. Den ene ende skal være ca. 10 cm længere end den anden.


Sæt nålen på en eller begge ender af elastikken, jeg har lavet min egen lille nåletråder ud af et stykke sytråd (se billede herunder).


Bind en knude på elastikken et par cm fra klipsen. Sæt herefter perler på elastikken. Jeg har brugt 38 perler str. 10 mm
Placer de hæklede kugler på kæden mellem perlerne løbende. De skal lige syes sammen rundt om elastikken, så de bliver på deres plads.

Når du når til den anden ende, er den ene elastik længere end den anden. Afhængig af hvor meget du har tilbage, skal der muligvis klippes noget af, så vær opmærksom på hvor lang den færdige kæde skal være. Bind en knude på de to resterende stykker. Det pæneste er hvis man kan få knuden til at sidde under en af de sidste træperler, den hæklede kugle eller knuden der laves efter træperlerne.
Sæt herefter klipsen fast på sammen måde som i den anden ende. Strik løkken igennem hullet på klipsen fra forsiden. Træt herefter løkken rundt om spændet bagfra og henover... Håber i forstår... 

24 kommentarer:

  1. Super flot vejledning. Hav en god weekend.

    SvarSlet
  2. Hej

    hvor er det bare en flot kæde.
    Jeg er deværre ikke den mest kretive selv, så må nok opgive at lave sådan en til min kommende lille dreng.
    Jeg ville høre om man muligvis kunne bestille en hos dig? :)

    De bedste hilsner

    Cille Hutnik

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Cille - Jeg vil rigtig gerne lave en til dig :-) Du kan skrive til mig på marieerenbjerg@gmail.com så kan vi aftale nærmere om hvilke farver du ønkser og størrelse osv.
      mvh Marie

      Slet
  3. Hej Marie

    Det er en rigtig fin kæde men,

    Kan du måske forklar fra omg 7

    7. omg. 1 m tag ind, 1 fm i næste 2 masker (18)

    forstår ikke 1 m tag ind

    Hilsen Tea

    SvarSlet
  4. arh så forstår jeg ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Godt at høre, at det lykkedes for dig ;-)

      Slet
  5. Hej Marie - Faldt lige over din blog, og hvor er den lækker :-) Sælger du disse barnevognskæder? For så vil jeg meget gerne købe en af dig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej :-) Send mig en mail på marieerenbjerg@gmail.com så kan vi aftale nærmere. Mvh Marie

      Slet
  6. Hejsa
    Super fin kæde. Det er vist et godt projekt for en nybegynder i hækling som mig. Hvor er træ-seleklipsene fra? Mvh Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malene, jeg linker til det i indlægget her.
      http://mariesfabrik.blogspot.dk/2013/02/seleclips.html

      Slet
  7. Hej, Jeg har lige lavet din barnevognskæde, hvor jeg har hæklet dem sammen, men nu kommer jeg helt i tvivl om, hvordan pokker jeg får de spænder på.. Hvordan har du gjort?

    SvarSlet
    Svar
    1. hej simone. skønt at høre at du har haft glæde af min diy. jeg har bare broderet dem på med en lille stump af det garn.

      Slet
  8. Vil også super gerne bestile en hvis det er muligt??

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maria. Det skulle nok kunne lade sig gøre ;-) Skriv mig en mail på marieerenbjerg@gmail.com så finder vi ud af det. mvh marie

      Slet
  9. Hej Marie,
    Hvor lang bliver ophænget?
    Jeg vil gerne lave det som gave og ejer ikke en barnevogn...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej :-) Kig på den nye DIY jeg har lavet, der ligger ude i sidebaren. Der er kæden lavet på en anden måde, som tilpasses løbende, og hvor længden også kan justeres i brug. Der er forskel på kalechebredden på barnevognsmodeller, men typisk passer 45-50 cm. Håber du finder ud af det, mvh Marie

      Slet
  10. Hvordan har du fået kuglerne ind i den hæklede kugle?

    SvarSlet
  11. Hej Marie. Kan du lokkes til at lave en video/vejledning til når du hækler rundt om den kugle der er indeni hvor man også kan se når du så tager ind. Mine bliver så grimme.

    SvarSlet
  12. Hej Marie.. Jeg har et spørgsmål til kæden i den øverste opskrift. Hvordan starter du med 100 km? Man kan da ikke lave kædemasker ud i ingenting.. Så jeg er lidt lost, jeg kan ikke få den til at blive som på dit billede, så nu må jeg simpelthen spørge om hjælp :D
    Hilsen Mette

    SvarSlet
  13. Hej Marie
    Min magiske ring bliver så stor i hullet hvordan får jeg et lille hul så fyldet ikke bliver så synlig?? Håber du forstår. Jeg er vild med det du laver og din blog😊
    Knus Dorte

    SvarSlet
  14. Så smukke kæder :) Må jeg spørge, hvor du køber dine fine seleclips i naturtræ? Jeg kan simpelthen ikke finde dem nogen steder.

    SvarSlet
  15. Hej Marie

    jeg synes villdt godt om dine barnevognskæder, er der mulighed for at få lavet en til mig:-) og hvad koster den?? mange hilsner Helena

    SvarSlet
  16. Hej Marie

    Er det muligt at købe en hæklet uro af dig?

    Hilsen Sara

    SvarSlet