torsdag den 6. december 2012

DIY // Polaroid Header



Jeg er for et stykke tid siden blevet spurgt af Cille med bloggen The Funky Fox om jeg kunne komme med en guide omkring headere, og det mere tekniske der dertil hører. Jeg har tidligere selv rodet med at få min til at passe, så bredden udfyldte hele siden, men samtidig uden at blive for bred, og jeg kunne kun huske at der var to steder man skulle ind og ændre i indstillingerne. Nu har jeg endelig fået taget mig sammen til at kigge det hele igennem, og skrue en guide sammen. Og bare for at der også skulle være lidt sjov og ballade, og ikke kun teknik, har jeg også lavet en lille guide til en "polaroid header" med dine egne billeder. Håber det kan bruges.

Hvis du bruger min guide, så læg endelig en kommentar, så jeg kan linke til dig :-)

Se fine headers hos Camomilla, The Funky Fox, Made by me Helena, Den lilla ElefantLouises hjørneSoester LagkageAnnemoneliv og Low Carb.

Det tekniske
Jeg tager udgangspunkt i de indstillinger jeg har på min egen blog. Hvis der er noget der ikke passer hos dig, så skyldes det nok, at jeg absolut intet ved om dette, men bare har forsøgt at skrive de ting ned, som jeg selv har gjort. Og det kan altså godt forekomme, at der er nogle ting jeg har glemt, at jeg har gjort. Så giv mig lige et vink om det, så må vi se om vi kan finde en løsning.

Juster Bredder




Start med at gå ind i (1) "Skabelon" og vælg (2) "Tilpas". Så ryger du over i blogger-designer.



Under (3) "Juster Bredder" skal den øverste (4) stå på 960 pixel - det har jeg engang fået anbefalet, sådan at bloggen kan vises på alle skærme uden at der kommer en bar nede i bunden, som man skal køre på for at kunne se hele bredden. Den nederste (5) skal stå på 260 pixel.

Picasa - billedeformat
Nu skal du så til at lave selve headeren, altså det billede du ønsker. Og her kan du jo gøre lige som det passer dig. Det eneste der ligger fast er størrelsen på 940 x 220. Det er i hvert fald det der virker for mig ;-)

Jeg bruger picasa til at redigere billeder, og her kan du under (6) "Beskær Billeder" rulle helt ned i (7) rullemenuen og vælge (8) "Tilføj tilpassede formatforhold".


Her indtaster du (9) 940 x 220. Du kan også tilføje et navn (10) til dette format, og altså kalde det fx "blogger header". Så har du det altid liggende, og skal ikke gå og huske på tallene. Som bonusinfo kan jeg sige at forholdene til et coverbillede på facebook er 880 x 315, hvis i også skulle have lyst til at lave fine billeder dertil.

Polaroid Header
Jeg har i dagens anledning lavet en ny heade, der skal forestille polaroidbilleder. Jeg synes det er en rigtig fin måde, hvorpå man kan vise hvad bloggen står for. Jeg har valgt at indsætte billeder af mig selv, ting jeg har lavet, mit hjem og mine loppefund. Jeg synes bare, at det vigtigste er, at det er billeder du selv har taget, og at de repræsenterer bloggen.

Vælg minimum 5 billeder du overvejer at bruge. Det kan være en god ide at vælge flere, så du har mulighed for at rykke rundt på dem, og vælge lidt frem og tilbage, indtil du er tilfreds. Man kan f.eks. holde sig til en farvetone eller et tema. Alle billederne lægges ind i den samme mappe, og laves om til polaroider på følgende måde:


Først vælges fanen med det fjollede navn (11) "Endnu mere sjov og nyttig billedbehandling", og herunder vælges (12) "polaroid). Så skal der (13) rettes op på billedet, så polaroidet står på højkant. Og Det er også her du vælger din (14) baggrundsfarve. Jeg har her valgt lyslilla for at illustrere det, men på min færdige header er det med grå, der er autoindstillet.




(15) marker de 5 billeder du vil bruge, og (16) tryk på "opret" og vælg "billedkollage.


Så kommer collagen frem, og du skal vælge typen (17) "Gitter". 


Og herefter (18) formatet "blogger header" på 940x220, som jeg har vist hvordan du indstiller tidligere i denne guide.



Så skulle billederne meget gerne stå på en lang række. Og du kan arrangere dem manuelt så de kommer i den række du ønsker. Du kan også skifte billederne ud med andre.




Så er jeg tilfreds med rækkefølgen.



Du går igen ind under fanen "Endnu mere sjov og nyttig billedbehandling" og vælger nu (19) "Ramme". Her (20) skal farverne indstilles til den samme farve som baggrundsfarven på polaroiderne. Hvis man havde valgt lyslilla der, skal der altså også vælges lyslilla nu, både i inde og ydre farve. Jeg vælger grå begge steder.

Her ses det færdige billede. 

Jeg vælger også at tilføje bloggens titel, det gør du under (21) "Teskt" og så skriver du det du ønsker, vælger farve og placering (22). 

Det helt færdige resultat :-)

Upload Headeren
Når du skal uploade billedet, er det også i blogger-designer.



Under (24) "Layout" vælger du der hvor der står Rediger med blå skrift ud for hoved (25).




Fjern det billede du har, (26) kryds af i "Fra din computer" og uploade det ønskede billede. Husk at tjekke boksen af under (27) "Tilpas til hele sider". Inden du gemmer, skal du vælge (28) "I stedet for titel og beskrivelse", da du jo har titlen skrevet titlen på selve billedet. Når du har gemt, kommer du tilbage til "blogger-designer" hvor du trykker på den orange "knap" i øverste højre hjørne, hvor der står "anvend på blog".


Så skulle du have fået dig en ny header. Gå altid lige ind og tjek hvordan bloggen ser ud, hvis nu du skulle have glemt noget undervejs. Som i kan se på ovenstående billede og på bloggen, så var det en anden header jeg endte med at bruge, end den jeg har lavet her i guiden. Men det er jo også altid godt at have lidt at skifte imellem.

Giv mig meget gerne feedback på dette, og skrive hvis det kan bruges. Og link endelig til jeres egne blogs, så jeg kan se jeres fine headere!

God arbejdslyst!

34 kommentarer:

  1. Sikke en fantastisk DIY Marie! Jeg takker mange gange, jeg har godt nok rodet rundt med min header så mange gange! Jeg pin'er den til Pinterest, så kan jeg altid finde den igen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Camomilla... jeg kan godt nok også sige dig, at jeg har knoklet med det mange gange ;-) Så jeg har taget en for holdet denne gang, og lavet en guide jeg selv kan bruge, og som forhåbentlig også kan hjælpe en masse andre. Så det er også dejligt at du pin'er. For gud hvor har det også taget et par timer at få bakset selve guiden sammen. Finder du/eller andre nogen fejl så råb endelig højt.

      Hav det skønt!

      Slet
  2. Hej Marie

    Tusind tak! Det er virkelig et stort arbejde du har lavet, men jeg er bare SÅ glad for det :)

    Jeg vil snarest kaste mig ud i projektet ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg kan jo kun give dig skylden for at jeg gav mig i kast med det ;-) Men det er bare SÅ tilfredsstillende at have gjort det, kan jeg godt sige dig. Er virkelig bare total selvtilfreds her til aften, efter sådan en dag hvor jeg har knoklet med det, men synes at det er lykkedes. Jeg glæder mig til at se hvad du får fundet på. Så giv endelig lyd fra dig, når der sker noget på den front ;-)

      Slet
    2. Hej Marie
      Så fik jeg tid til at kaste mig ud i projektet og din guide var super dejlig at have ved hånden - igen tak.
      Du kan se resultatet her: http://thefunkyfox.blogspot.dk/

      Slet
  3. Ihhh hvor en god DIY tusind tak :-)

    SvarSlet
  4. Sikke en skøn og dejlig overskuelig forklaring. Den skal helt sikkert gemmes og bruges senere...

    SvarSlet
  5. Stort job du har haft gang i :-) Flot. Håber at jeg tør kaste mig ud i det ? Tænk, hvis jeg får lavet noget forkert ? Jeg er så god til at lave rod i det og få slettet ting og sager :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har prøvet at få alle de mindste detaljer med også... Men jeg vil som sagt ikke garantere, at der ikke er noget jeg har overset. Men giv den gas ;-) Og går det helt galt, så er min erfaring, at der nok skal findes en eller andet sted her i blogland, der kan komme en til undsætning.

      Slet
  6. Fin guide, Marie. Tror snart jeg skal have skiftet min header, så kan det da være jeg kigger lidt på din guide :) Jeg har lavet brede på bloggen, så den passer på headeren, men har ikke tænkt på at gøre det omvendt, det er jo smartere :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sofie - Din bredde ser umiddelbart fin ud - jeg kan i hvert fald godt se hele din blog på min computer :-) Men der er jo heller ikke kun én rigtig løsning. Jeg har jo bare valgt at vise de størrelser der virker for mig, andre størrelser kan sikkert være lige så godt, så længe de passer i forhold til hinanden.

      Slet
  7. Hej Marie,

    Tak for hjælpen med at lave en Header...
    Jeg er lidt "tung" rent teknisk, men jeg klarede det... :o)) altså det tog nogle timer :o)) men det er et fint resultat synes jeg og nu har jeg helt styr på det til når jeg får lyst til at skifte billederne ud :o)

    Du kan se resultatet her: www.egedia.blogspot.dk

    God weekend
    Kh Jannie

    SvarSlet
    Svar
    1. jeg har været et smut forbi din blog, og det er da lykkedes rigtig fint for dig :-) Det er rigtig dejligt, at du melder tilbage til mig, så jeg kan få lov at se hvordan du har fået guiden brugt! mvh Marie

      Slet
  8. Hold da op en super beskrivelse. Den gemmer jeg til et roligt øjeblik. Tak for dit store arbejde :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Meld endelig tilbage, når der er noget at se på!

      Slet
  9. Super fed guide til at lave en header! :)

    Har selv brugt den, da jeg skulle lave min egen header.. Synes at det er gået okay, eftersom at det er min første header.

    Du kan se den på min blog :)

    www.louiseshjoerne.blogspot.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Jammen tillykke med din nye blog da :-) Jeg kan se at der er en lille detalje med baggrundsfarven der ikke er helt ensartet. Jeg tror det kan skyldes, at farven i pkt. 19/20 ikke er helt den samme som i pkt 14? Det er jo bare en mindre detalje, men det kan du rode med hvis du får lyst.
      mvh Marie

      Slet
    2. Tak for hintet.. :) Vil helt klart prøve og rode lidt med det senere hen.. :) Synes ikke det var helt nemt at finde rundt i programmet, plus min Mac og jeg er ikke blevet helt gode venner endnu.

      Men endnu engang tak fordi du tog dig tid til at tjekke den ud! :)

      /Louise
      www.louiseshjoerne.blogspot.dk

      Slet
  10. Hej Marie

    Jeg har fået lavet en header... Gud hvor tog det lang tid at finde ud af! Altså din vejledning er rigtig fin, jeg er bare helt nu med picasa!

    Mit problem når jeg skal oploade.... Så er den alt for stor... Jeg har lavet med 5 billeder i collagen ligesom din, men de 2 sidste er slet ikke med på skærmen, og den er også meget højere, jeg har ellers fulgt guiden til punkt og prikke, vil jeg mene! Jeg ved ikke hvad der er gået galt!

    Når man er inde i den færdige collage står der, atden har målene 5170x1330 pixels, jeg har ellers ændret det.... Men det virker ikke!

    Håber du har nogle fif, ellers må jeg rode lidt mere med det!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vil lige prøve at kigge på hvad det kan skyldes...

      Slet
  11. Hej

    Nu er jeg helt ny udi blogs - og det kan godt være, jeg spørger om noget fjollet :-). Når man laver en header selv - er der så en bestemt template man skal bruge? Der skal jo også være et bestemt design til siderne?!?? Håber mit spørgsmål giver mening... Tak :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. du kan i princippet bruge et hvilket som helst billede og uploade det som header. Jeg kan se, at der er en del af mine billeder der er blevet slettet her i guiden og også på min computer. Det ser jo helt underligt ud. Beklager. Picasa har spist mine billeder :-(

      Slet
    2. så skulle fejlen vist være rettet :-)

      Slet
  12. Hej Marie

    Tusind tak for hjælpen til en helt personlig header på min nye blog. Resultatet kan du se på www.soester-lagkage.blogspot.com
    Tak :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor dejligt at du har haft glæde af guiden, jeg kan jo se at det er lykkedes fint for dig :-) Jeg har tilføjet en link til dig oppe i indlægget. Mvh Marie

      Slet
  13. Hej Marie.
    Jeg takker også mange gange for din fine DIY. Meget let forståeligt og til at gå til.
    Tak

    SvarSlet
  14. TAK!!
    Hvor er det fantastisk at få hjælp til at lave lidt grafik - jeg skal helt sikkert lege endnu mere, men du kan se det foreløbige resultat på www.lowcarb.dk

    Kærlig hilsen Tatjana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tatjana. Hvor er det blevet fint inde hos dig, og den header er jo lige til at spise! Jeg glæder mig til at få kigget lidt på din blog og se om ikke der er nogle opskrifter jeg skal kaste mig ud i, jeg kan jo hverken tåle gluten eller mælk, så det er altid dejligt med inspiration.
      mvh Marie

      Slet
  15. Hej Marie
    Jeg har fulgt guiden, men når jeg vil sætte billedet ind på bloggen bliver det hele gråligt! Hvad sker der?
    Håber du kan hjælpe...
    Id@

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ida. Jeg er da ked af, at det ikke lige har fungeret, men jeg kan desværre ikke lige gennemskue, hvad der er gået galt :-(
      mvh Marie

      Slet
  16. Sikke en fantastisk guide!! Tusind tak!
    Jeg har brugt Polaroid-ideen til min helt nye blog: www.hverdagsglimtdk.blogspot.com.
    Mvh Trine

    SvarSlet