mandag den 17. december 2012

17. december - Kork og hæklede kugler

Dagens indlæg i julepyntskalenderen er endnu et gæsteindlæg, og dette er lavet af Carina fra Den lilla elefant.




Jeg føler mig ret heldig og stolt over, at jeg har fået lov til at være gæste-blogger her hos Marie. Det er min debut som gæste-blogger, så det er på en måde også lidt skræmmende, at skulle vise sine ting frem for alle Maries læsere.. Men jeg kaster mig ud i det og håber, at I vil tage godt imod det.

Mit indlæg handler om julepynt og det overvejende tema i det julepynt jeg vil vise jer er kork. Og ja, det kan bruges til andet end lidt kedelige bordskåner.

Materialer
-Garn, f.eks. fra Søstrene Grene + hæklenål
-Korkplade på 2 mm i tykkelsen, den kan købes her
-Udstiksforme til at lave figurerne med
-Perler i træ og plastik
-Snor, garn eller læder til strop
-Hultang
-Dukkefyld

Hæklede kugler
Denne guide giver en kugle med en diameter på ca. 5 cm. Hvis du ønsker en kugle der er enten større eller mindre, kan du tilføje/fjerne udtagninger. Det eneste man skal være opmærksom på i den forbindelse er, at der skal være lige så mange indtagninger som udtagninger.


Tip: Brug evt. en markør til, at markere omgangens start.



Start med en magisk ring på 6 fm, se evt. denne guide.

1.omg. 2fm i hver m (12)
2.omg. 2fm, 1 fm i næste m (18)
3.omg. 2fm, 1 fm i de næste 2 masker (24)
4.omg. 1fm i hver maske (24)
5.omg. 2fm, 1 fm i de næste 3 m (30)
6-10.omg. 1fm i hver m. (30)
11.omg. Hækl to masker sammen, 1 fm i de næste 3 m (24)Se guide.
12.omg. Hækl to masker sammen, 1 fm i de næste 2 m (18)

13.omg. Hækl to masker sammen, 1 fm i næste m (12)
14.omg. Hækl to masker sammen hele vejen rundt. (6)

Fyld kuglen ud med dukkefyld.

Træk snoren til ophænget igennem kuglen inden den lukkes. Det ses på nedenstående billede, at der allerede er sat korkstjerne og træperle på snoren inden den trækkes igennem kuglen. Sy hullet sammen med tråden og hæft ende.


Man kan bruge en trækugle som fyld, det gør det nemmere at trække tråden gennem kuglen.



Jeg har valgt, at brodere og sy perler på den ene af mine hæklede kugler. Dette skal gøres løbende, da det ellers kan være svært at komme til pga. indtagningerne.


Korkfigurer
Hvis du ikke er til hækling, kan du også sagtens lavet andet sjovt med kork.

Tegn rundt om udstiksformene på korkpladen.
Hvis korkfiguren skal bruges til kuglevedhængene laves hullet i midten. Til ovenstående figurer laves hullet i toppen

Jeg ønsker Marie og alle hendes læsere en rigtig glædelig jul.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar