lørdag den 1. december 2012

1. december - Cirkelhjerter DIY

Jeg har haft en ambition om at lave en julekalender med DIY-julepynt... Jeg har nemlig i de sidste mange mange år været en flittig producent at julepynt, men har ikke haft et sted at vise det. Det er jo første jul på bloggen. Jeg vil dog ikke love, att det bliver til noget alle dagene, men det er da et godt sted at starte, at nå det første ;-)


Der er sikkert mange af jer, der ligesom jeg gemmer på alt muligt gammelt gavepapir, silkepapir, bånd, glansbilleder etc. Jeg synes, at det er noget af det mest hyggeligt at finde disse kasser frem, og lave smukke ting ud af "affaldet". 


Cirkelhjerterne er en simpel form for julehjerter, hvor pyntningen kan avanceres efter ambitionsniveauet, og børnene kan derfor også sagtens være med.

Materialer
- Blyant, saks, lim
- To runde ting, til at tegne cirkler efter. Den ene skal være lidt større end den anden. Jeg har brugt et krus med diameter 8,5 cm og en dåse med diameter på 10 cm. Så det passer hvis der er ca. 1,5 cm forskel.
- Papir - allerhelst gammelt krøllet gavepapir
- Silkepapir - også meget gerne genbrug
- Pynt - f.eks. glimmer, glansbilleder, fjer, plastikblomster, knapper eller hvad du ellers lige har liggende.



1. Find to slags papir du ønkser at bruge, og tegn 2 store cirkler på det ene og 2 små cirkler på det andet papir. Den lille cirkel bliver det papir man ser mest.

2. Lim de små cirkler oven på de større, så de sidder lige i midten.

3. Fold cirklerne på midten.

4. Lim de to foldede cirkler sammen som vist på billedet, så de danner hjerteformen. Klip en hank i papir eller bånd. Du kan også pynte papir med masking tape og bruge det som hank.

5. Klip to kvadrater i silkepapir, hvis du bruger nogle cirkler på ca. samme størrelse som mig, skal kvadtaterne være ca. 14x14 cm.

6. Krøl silkepapiret helt sammen og fold det ud igen uden at glatte det for meget. Fold hvert kvadrat over diagonalt, og derefter sammen som to små vifter. 

7. Put silkepapirsvifterne ned i hjertet, en på hver side af stroppen. Put evt. også fjer ned i, eller andet pynt. 

Her til sidst kommer der lige lidt inspirationsbilleder af nogle gamle modeller. De kan f.eks. pyntes med målebånd, glansbilleder, knapper, blomster, glimmer, fjer, silkebånd, nodepapir, sider fra gamle bøger eller masking tape.




6 kommentarer:

  1. Hvor er de fine og rigtig god ide at bruge "affald", det giver også rigtig mange forskellige udtryk.
    Som barn syntes jeg altid det her var "snyde" hjerter fordi de var så nemme i forhold til de flettede;-) He, he ja det var dengang et flettet hjerte var helt vildt svært at lave!
    Glæder mig til at følge med i hvad du ellers har i posen;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes det bliver meget mere personligt, når man bruger genbrugspapir. Så kan man heller ikke bare lave 20 ens, og skal tænke sig godt om for at finde 2 slags papir der passer sammen. Og det er vel også lidt snydehjerter ;-) Men så må man jo bare gøre dem fine på andre måder.

      Slet
  2. Mega god ide, og hvor er de fine. Jeg har faktisk lige i dag lavet et indlæg med en masse julekort lavet med forskelligt papir fra reklamer og andet dekorationspapir, som du er meget velkommen til at se på min blog:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Så må du da bare igang med at lave hjerter, send mig gerne et link, hvis du udgiver det på bloggen ;-) Og det er også en rigtig god ide med de julekort og gavemærker du har lavet!

      Slet
  3. Hvor er de super søde :) Jeg jo også lavet dem, da jeg var barn og de er dejlig nemme, men jeg kan godt lide at du har lavet to størrelser cirkler og så sat dem oven på hinanden, det giver en sød effekt. Tak for ideen :)

    SvarSlet
  4. Fin og sjov ide med dit målebånd som hank :-)

    SvarSlet